• Crime Desk

Schade verhalen bij internetoplichters wordt iets eenvoudiger

Er zijn in de loop der jaren al heel wat mensen het schip ingegaan met internet-aankopen. Hoewel een site als Marktplaats er alles aan doet om oplichting te voorkomen en te bestrijden, zit het geboefte ook niet te slapen en verzinnen ze steeds iets nieuws. Je hoeft maar één keer in een opwelling een linkje aan de klikken en de kans is groot dat je rekening binnen enkele minuten wordt geplunderd.

Tot op heden stond je als slachtoffer dan vrij machteloos en kon je fluiten naar je centen. Maar er is goed nieuws. Nederlandse banken gaan namen en adressen van internetoplichters aan slachtoffers geven als zij daarom vragen. Daardoor kunnen consumenten die online zijn opgelicht voortaan hun geld via de rechter proberen terug te vorderen.


Voorheen verstrekten banken om privacy-redenen geen persoonsgegevens en bij de politie ontbreekt het veelal aan mankracht om dit soort kleine criminaliteit aan te pakken. Vorig jaar besloten banken om onder voorwaarden personalia wel te gaan verstrekken. Dat gebeurde na een gesprek met minister Ferd Grapperhaus van Justitie.


De gegevens van fraudeurs worden overigens niet zomaar verstrekt. Wie is opgelicht moet eerst aangifte doen. Daarnaast zullen banken eerst vragen aan de fraudeur om het geld terug te storten. Daarvoor krijgt die persoon drie weken de tijd. Gebeurt dat niet, dan kan het slachtoffer aanspraak maken op de gegevens van de oplichter.